”A-Car Rally Raid Timiș – Memorialul Corneliu Țiț”, ”cel mai frumos traseu de rally raid din România”. Cu lansare de carte: ”Automobilismul sportiv din România 1969-2014”

La un an de la trecerea în neființă a lui Corneliu Țiț, Maestru al sportului, sâmbătă 7 noiembrie s-a încheiat pe atractive trasee din județul Timiș o competiție de automobilism ce-i poartă numele, derulată sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv, și care a culminat în cadrul festivității de premiere cu lansarea ultimei cărți scrise de multiplul campion național de raliuri dar și balcanic, cu lotul național, și anume ”Automobilismul sportiv din România 1969-2014”.

Competiția automobilistică A-Car Rally Raid Timiș – ”Memorialul Corneliu Țiț”, a constituit cea de-a treia etapă din Campionatul Național de Rally Raid, fiind organizată de Clubul Sportiv Speed Racing Timișoara împreună cu A-Car – Filiala Timiș, și a pus în weekend cap la cap circa 285 de kilometri și 4 probe speciale, cu etichetarea unora dintre participanți drept ”cel mai frumos traseu de rally raid din România”. Iar la final, și prin grija familiei regretatului Maestru al Sportului și autor, lucrarea apărută în 2015 la Timișoara a avut parte, conform promisiunii, și de o lansare de carte, în prezența soției și fiicei fostului pilot și navigator.

Ionel Patrichi, director de concurs și președinte A-Car România, a sintetizat întrecerea timișeană de rally raid din weekend prin a spune că ”la startul cursei s-au înscris doar 10 echipaje datorită programării în aceeași dată a competiției ATA RALLY SHOW București, organizată de către Titi Aur, dar și datorită faptului că precedenta etapă din Campionatul Național de Rally Raid, Transcarpatic Brașov, a fost o etapă foarte grea, având un parcurs de peste 1.300 kilometri, iar un număr însemnat de concurenți nu au reușit să-și repare mașinile de concurs. Doi dintre ei, Mihai Leonte și Mauricio Bordon au participat la cursă în calitate de spectatori. Traseul ales pentru A-CAR RALLY RAID 2015 – Memorialul Corneliu Țiț a fost apreciat pozitiv de către concurenți, unii afirmând că este cel mai frumos traseu de rally raid din România. Organizarea a fost una reușită, dar ceața densă din cea de-a doua zi de concurs a condus la anularea a două dintre cele trei probe speciale de sâmbătă, și totodată a determinat abandonul a 5 concurenți”.

A mai cercetat, s-a documentat și a scris completând-o și cu date dintre cele mai recente, din 2014, până în chiar ultimele zile de viață, în toamna anului trecut, lăsând pentru posteritate o carte de sport în privința căreia n-are rost să eviți superlativele. Remarcabilă, cu greutate și la propriu și la figurat.

DSCF2453

 

Ducând la bun sfârșit și prin adăugirile la vremea respectivă de ultimă oră din 2014 o documentație de asemenea complexitate precum ”Automobilismul sportiv din România 1969-2014”, timișoreanul Corneliu Țiț, Maestru al Sportului, s-a retras din scenă îndeplinindu-și parcă și o ultimă misiune și finalizând cu brio și ultima sa cursă. ”O poveste care depășește tot ceea ce s-a mai consemnat până acum”, conform caracterizării oferite de actualul președinte al Federației Române de Automobilism Sportiv, care-l creionează pe autor ca fiind ”unul din eroii legendari ai automobilismului”.

La vârsta de 80 de ani dar încă extrem de lucid, păstrând din agerimea care-i aducea inițial multiple titluri de campion național de raliu dar și cel balcanic cu lotul național, al cărui antrenor devenea ulterior, pasionatul cu un entuziasm juvenil rămas până la capăt trup și suflet în lumea cailor putere a pus punct aidoma unui mare maestru, volumul apărut cu sprijinul Federației Române de Automobilism Sportiv având profunzimea statistică a unei veritabile cărți de căpătâi în domeniu pe plan intern.

Prin multitudinea, acuratețea și amănunțimea datelor compilate se oglindește foarte limpede, grație statisticilor la obiect și care nu pot induce în eroare, tot ce a mișcat în țară în această fascinantă lume pe 4 roți, într-o boltă arcuită peste patru decenii și jumătate, an de an.

Implicit, octogenarul autor a atins un notabil total de 594 de pagini, într-o nouă lucrare publicată tot în acest deceniu sub semnătura sa, slujind și pe tronsonul final familia automobilismului sportiv prin a-i zugrăvi reușitele și protagoniștii. Iar calitatea compilației datelor, ce-ți taie răsuflarea prin volumul etalat, sugerează parcă titanica documentare și cercetare prin care timișoreanul a putut să îngemăneze și transpună în litere și cifre nenumăratele demaraje și viraje de pe atâtea și atâtea trasee. Iar grija ca datele statistice să fie întocmai a fost pe mâini dintre cele mai bune, elocvent fiind faptul că până și cu tare puțin înaintea trecerii sale în neființă în 7 noiembrie 2014, Corneliu Țiț atenționa cu acuratețe de metronom în discuții anecdotice cu omologi din domeniu în privința exactității unor cifre și timpi.

Cornel Ţiţ, fost campion naţional de raliuri, la o nouă lansare de carte în automobilismul sportiv autohton

Cornel Ţiţ (1934-2014), fost campion naţional de raliuri,  Maestru al Sportului și autor de carte sportivă

 

De aceea a și rămas parcă aidoma unei dovezi – și va mai rămâne câte zile va mai avea acest cotidian – ultimul său editorial semnat în ”CAI PUTERE”, rubrică pe care a găzduit-o de la începutul acestui deceniu în Sporttim, intitulat ”Ei au fost primii”, reliefând aceeași precizie și acuratețe factuală, aspecte hotărâtoare pentru credibilitatea și semnificația unor asemenea lucrări îngemănând istoria de decenii a unei ramuri sportive prin prisma datelor statistice.

Sporttim a avut șansa și onoarea să găzduiască vreme de circa 3 ani și jumătate, între 2011 și 2014, gândurile și scrierile lui Corneliu Țiț, care și-a găsit timp să înnobileze prin revărsarea cuvântului și o publicație sportivă cu numeroase aspecte inedite din automobilismul autohton într-o perioadă în care, se dovedește acum, lucra asiduu la finalizarea și unei noi lucrări.

Care, pe lângă darul de a fi bine structurată, în cadrul capitolelor ”Raliuri”, ”Clasamentele Campionatelor Naționale de Raliuri în perioada anilor 1969-2004”, ”Viteză în coastă” și ”Viteză pe circuit”, suplimentate cu alte adnotări aparte dar relevante printre care și un atractiv ”Știați că…”, are și distincția unei desăvârșite apariții grafice, coperțile color cartonate conferindu-i însemnătatea pe care cu prisosință o merită. ”Timișoara 2015”, înscrisul de pe coperta principală, sună excelent pentru capitala Banatului în peisajul național al cărții sportive dar și al automobilismului sportiv, Ioana Țiț, fiică a regretatului Maestru al Sportului în Automobilism, preluând  efortul final pentru ca ”Automobilismul sportiv din România 1969-2014” să vadă lumina tiparului în strălucirea pe care scrierea o merită, adăugând în egală măsură mare strădanie și migală prin Editura și tipografia ”Asistență Software”.

Automobilismul sportiv din România 1969 - 2014, autor Corneliu Țiț, publicată la Timișoara în 2015

Automobilismul sportiv din România 1969 – 2014, autor Corneliu Țiț, publicată la Timișoara în 2015

 

”Cuvântul înainte” semnat de Norris Marcu Măgeanu, președinte F.R.A.S., la ultima carte semnată de Corneliu Țiț, se întreabă din capul locului ”Ce îi determină pe piloți și copiloți să se pună în fața atâtor riscuri, să facă atâtea sacrificii pe plan personal și ce anume găsesc când trec dincolo de limită?

Răspunsul nu îl putem afla decât de la unul din eroii legendari ai automobilismului, Corneliu Țiț, înainte de toate un om deosebit, cu un respect nemărginit pentru ceea ce înseamnă acest sport și oamenii care îi dau viață.

Am fi tentați să credem că în automobilism prevalează ca importanță aspectele tehnice, mașina definită de anumite criterii de performanță. Însă prezența timp de patru decenii a timișoreanului Corneliu Țiț ne demonstrează că automobilismul este un sport de echipă, un sport clădit pe admirație și respect față de colegi.

Corneliu Ţiţ, implicat direct în edițiile din acest deceniu ale Timiș Rally, ca mână dreaptă a promotorului Mihai Leu

Corneliu Ţiţ, implicat direct în edițiile din acest deceniu ale Timiș Rally, ca mână dreaptă a promotorului Mihai Leu

Pasiunea pentru automobilism l-a determinat pe Corneliu Țiț să ridice ștacheta performanței, depășind statutul de navigator și devenind un adevărat deschizător de drumuri în documentarea istorică a automobilismului sportiv românesc. Cu o noblețe aparte, a reușit să îmbine pilotajul cu o activitate extinsă de cercetare în detaliu a domeniului, în același timp implicându-se în organizarea și susținerea desfășurării competițiilor autohtone.

Poate pare mult spus epopee, însă în paginile ce urmează am găsit o poveste a cifrelor despre oameni și mașini, despre reușite și eșecuri, despre sacrificii și pasiune, o poveste care depășește tot ceea ce s-a mai consemnat până acum.

Automobilismul sportiv din România 1969 – 2014 este de o neprețuită valoare, păstrând neatinsă de patina timpului istoria automobilismului, pentru ca viitoarele generații să știe de unde s-a plecat și să o poată scrie în continuare”. Corneliu Ţiţ, născut în 4 iunie 1934 la Arad, a trecut în neființă în 7 noiembrie 2014, la Timişoara.

Din copilărie timişorean, Corneliu Țiț a activat aproape patru decenii în automobilism, din care 25 de ani ca pilot, navigator şi antrenor iar alţi 12 ca arbitru, răstimp în care a cucerit 6 titluri de campion naţional de raliuri şi cel de campion balcanic cu lotul naţional, în anul 1977, devenind ulterior antrenor al acestuia, în 1981, și Maestru al Sportului, titlu decernat în anul 2012.

De profesie economist, absolvent în 1956 al A.S.E. Bucureşti, şi activând vreme de trei decenii la Consiliul Judeţean Timiş, actualul arbitru internaţional şi membru în Comisia Centrală a Arbitrilor are în palmares şi locul I la grupă şi clasă şi locul 5 în ierarhia generală a Raliului Dunării, etapă în Campionatul European. Seniorul automobilismului timişorean s-a dedicat şi instruirii vreme de 14 ani a aproape o mie de viitori conducători auto la categoria B, fiind patron al şcolii de şoferi amatori Rallye Club, în deceniul trecut editând volumul al III-lea al „Anuarului Automobilismului Sportiv din România 1968-2004”, al cărui autor este, cu completări aduse în anii 2005-2009. Regăsindu-se între specialiştii care întocmesc Enciclopedia Educaţiei Fizice şi Sportului din România, ediţia a II-a, fostul pilot de raliuri a fost declarat împreună cu braşoveanul Florin Vlad arbitrul anului 2009 în România, în cadrul Galei Campionilor de Automobilism, de la Sinaia, în 4 decembrie 2009, ocazie cu care Federaţia Română de Automobilism Sportiv îi decerna o plachetă de excelenţă pentru întreaga activitate în arbitraj.

Harta  generala Etapa 3-a CNRR

 

Corneliu Țiț mai lansa în acest deceniu, împreună cu Nicolae Cosmescu, și cartea „Destine de campioni”, apărută în aprilie 2012 la Editura Quattroprint Timişoara, în 470 de pagini cu ilustrații și schiţând portretele piloților și copiloților de rang din raliurile automobilismului sportiv românesc.

Traseul concursului din weekend a avut o lungime totală de circa 300 de kilometri, probele speciale însumând 198 de kilometri și desfășurându-se pe drumuri agricole de exploatare, drumuri forestiere și drumuri comunale. Startul probei speciale 1 – ”Memorialul Corneliu Țiț”, în lungime de 55,10 kilometri, a avut loc vineri la ora 12,01 la Giarmata, cu sosire în intervalul orar 13,26-14,30 la Ianova. Și startul oficial al celei de-a doua zile de concurs, sâmbătă, a fost dat tot la Hotel 2000, în estul Timișoarei, sâmbătă la ora 8,31, însă două dintre probele speciale au căzut pradă condițiilor meteorologice nefavorabile, cu ceață densă, așa încât PS2, conceput de la Giarmata, la 9,31 – PS2 Ravenol 39,20km, cu sosire la Herghelia Herneacova, s-a transformat într-un traseu de regularitate, iar PS4 – Cramele Recaș (40,80km), de la Hergheliile Herneacova, a fost anulat. S-a derulat în schimb, de la Herneacova, PS3 – Proflex, în lungime de 63 de kilometri.

Clasamentul general, neomologat încă de FRAS, este următorul:

Total Echipaj Timp Realizat
PS1 PS2 PS3 PS4
1.       1:37:59.3 Domide Ovidiu & Nistor Daniel 0:46:46.5 Regularitate 0:51:12.8 Anulata
2.      2:07:10.1 Berger Dan & Dobrișan Marius 1:01:45.6 Regularitate 1:05:24.5 Anulata
3.       2:38:25.8 Ban Mihai & Ilea Radu 0:48:25.8 Regularitate 1:50:00.0 Anulata
4.      3:10:27.1 Rusu Adrian & Nagy Adrian 1:20:27.1 Regularitate 1:50:00.0 Anulata
5.      7:07:27.1 Matei Alexandru & Roiban Alex 1:07:27.1 Regularitate

GZsCS8i

 

Automobilele admise pentru această competiție figurau în Grupa  T1 – vehicule de teren modificate (T1.1 Tot teren modificate – benzină, 4 roți, motoare sub 2500 cmc; T1.2 Tot teren modificate – benzină, 4 roți, motoare peste 2500 cmc; T1.3 Diesel), Grupa  T2 – Vehicule de teren (T2.1 Tot teren de serie – benzină, 4 roți, motoare sub 2500 cmc; T2.2 Tot teren de serie – benzină, 4 roți, motoare peste 2500 cmc; T2.3 Tot teren de serie – diesel), Clasa amatori – Vehicule de teren și Moto (motociclete, Quad, ATV).

Parteneri ai competiției au fost Consiliul Județean Timiș, Inspectoratul de Poliție al Județului Timiș, Inspectoratul pentru Situații de Urgență Timiș, Direcția Silvică Timiș, Primăria Recaș, Primăria Giarmata, Primăria Remetea Mare, Primăria Pișchia și Primăria Bogda.

* Consemnările lui Corneliu Țiț în Sporttim, în calitate de editorialist de specialitate în automobilism sportiv, în cadrul rubricii ”CAI PUTERE” din josul paginii I.

 

Acest articol a fost publicat în Auto-Moto și etichetat cu , , , , , , , , , , , , . Salvează legătura permanentă.

Comentariile nu sunt permise.


Ultimele articole din categoria Auto-Moto: