Carte de sport de 594 de pagini, publicată în 2015 la Timișoara

A mai cercetat, s-a documentat și a scris completând-o și cu date dintre cele mai recente, din 2014, până în chiar ultimele zile de viață, spre finele anului trecut, lăsând pentru posteritate o carte de sport în privința căreia n-are rost să eviți superlativele. Remarcabilă, cu greutate și la propriu și la figurat.

DSCF2453

 

 

Ducând la bun sfârșit și prin adăugirile la vremea respectivă de ultimă oră din 2014 o documentație de asemenea complexitate precum ”Automobilismul sportiv din România 1969-2014”, timișoreanul Corneliu Țiț, Maestru al Sportului, s-a retras din scenă îndeplinindu-și parcă și o ultimă misiune și finalizând cu brio și ultima sa cursă. ”O poveste care depășește tot ceea ce s-a mai consemnat până acum”, conform caracterizării oferite de actualul președinte al Federației Române de Automobilism Sportiv, care-l creionează pe autor ca fiind ”unul din eroii legendari ai automobilismului”.

La vârsta de 80 de ani dar încă extrem de lucid, păstrând din agerimea care-i aducea inițial multiple titluri de campion național de raliuri dar și cel balcanic cu lotul național, al cărui antrenor devenea ulterior, pasionatul cu un entuziasm juvenil rămas până la capăt trup și suflet în lumea cailor putere a pus punct aidoma unui mare maestru, volumul apărut cu sprijinul Federației Române de Automobilism Sportiv având profunzimea statistică a unei veritabile cărți de căpătâi în domeniu pe plan intern.

Prin multitudinea, acuratețea și amănunțimea datelor compilate se oglindește foarte limpede, grație statisticilor la obiect și care nu pot induce în eroare, tot ce a mișcat în țară în această fascinantă lume pe 4 roți, într-o boltă arcuită peste patru decenii și jumătate, an de an.

Implicit, octogenarul autor a atins un notabil total de 594 de pagini, într-o nouă lucrare publicată tot în acest deceniu sub semnătura sa, slujind și pe tronsonul final familia automobilismului sportiv prin a-i zugrăvi reușitele și protagoniștii. Iar calitatea compilației datelor, ce-ți taie răsuflarea prin volumul etalat, sugerează parcă titanica documentare și cercetare prin care timișoreanul a putut să îngemăneze și transpună în litere și cifre nenumăratele demaraje și viraje de pe atâtea și atâtea trasee. Iar grija ca datele statistice să fie întocmai a fost pe mâini dintre cele mai bune, elocvent fiind faptul că până și cu tare puțin înaintea trecerii sale în neființă în 7 noiembrie 2014, Corneliu Țiț atenționa cu acuratețe de metronom în discuții anecdotice cu omologi din domeniu în privința exactității unor cifre și timpi.

Cornel Ţiţ, fost campion naţional de raliuri, la o nouă lansare de carte în automobilismul sportiv autohton

Cornel Ţiţ (1934-2014), fost campion naţional de raliuri,  Maestru al Sportului și autor de carte sportivă

 

 

De aceea a și rămas parcă aidoma unei dovezi – și va mai rămâne câte zile va mai avea acest cotidian – ultimul său editorial semnat în ”CAI PUTERE”, rubrică pe care a găzduit-o de la începutul acestui deceniu în Sporttim, intitulat ”Ei au fost primii”, reliefând aceeași precizie și acuratețe factuală, aspecte hotărâtoare pentru credibilitatea și semnificația unor asemenea lucrări îngemănând istoria de decenii a unei ramuri sportive prin prisma datelor statistice.

Sporttim a avut șansa și onoarea să găzduiască vreme de circa 3 ani și jumătate gândurile și scrierile lui Corneliu Țiț, care și-a găsit timp să înnobileze prin revărsarea cuvântului și o publicație sportivă cu numeroase aspecte inedite din automobilismul autohton într-o perioadă în care, se dovedește acum, lucra asiduu la finalizarea și unei noi lucrări.

Care, pe lângă darul de a fi bine structurată, în cadrul capitolelor ”Raliuri”, ”Clasamentele Campionatelor Naționale de Raliuri în perioada anilor 1969-2004”, ”Viteză în coastă” și ”Viteză pe circuit”, suplimentate cu alte adnotări aparte dar relevante printre care și un atractiv ”Știați că…”, are și distincția unei desăvârșite apariții grafice, coperțile color cartonate conferindu-i însemnătatea pe care cu prisosință o merită. ”Timișoara 2015”, înscrisul de pe coperta principală, sună excelent pentru capitala Banatului în peisajul național al cărții sportive dar și al automobilismului sportiv, Ioana Țiț, fiică a regretatului Maestru al Sportului în Automobilism, preluând  efortul final pentru ca ”Automobilismul sportiv din România 1969-2014” să vadă lumina tiparului în strălucirea pe care scrierea o merită, adăugând în egală măsură mare strădanie și migală prin Editura și tipografia ”Asistență Software”.

Automobilismul sportiv din România 1969 - 2014, autor Corneliu Țiț, publicată la Timișoara în 2015

Automobilismul sportiv din România 1969 – 2014, autor Corneliu Țiț, publicată la Timișoara în 2015

 

 

Am avut șansa nu doar să lecturez manuscrisele pentru Sporttim ale fostului campion național Corneliu Țiț, ci să-mi și istorisească la câte-un pahar de vorbă din lumea sportului pe 4 roți carpatin, iar acum rara ocazie de a fi printre primii recipienți ai voluminoasei cărți de sport. Un dar nu doar de colecție, ci și de suflet. Și spun șansă deoarece, deși scriu de decenii despre lumea arenelor, nu sunt nici pe departe un cunoscător al acestui, sunt convins, fascinant domeniu al automobilismului sportiv.

Nerămânându-mi decât să semnez și eu, onorat, în net mai puține cuvinte, un editorial despre încă o carte a unui om care chiar și-a picurat până la ultima suflare sufletul în lumea pe care o îndrăgea.

Mulțumindu-i ”Maestrului”, care lansa nu demult, împreună cu Nicolae Cosmescu, și cartea „Destine de campioni”, apărută în aprilie 2012 la Editura Quattroprint Timişoara, în 470 de pagini cu ilustrații și schiţând portretele piloților și copiloților de rang din raliurile automobilismului sportiv românesc, cel mai nimerit ar fi în încheiere să citez ”Cuvântul înainte” semnat de Norris Marcu Măgeanu, președinte F.R.A.S., la lucrarea cu care Corneliu Țiț a pus atât de frumos punct, lăsând penelul pentru o veghe din ceruri: ”Ce îi determină pe piloți și copiloți să se pună în fața atâtor riscuri, să facă atâtea sacrificii pe plan personal și ce anume găsesc când trec dincolo de limită?

Răspunsul nu îl putem afla decât de la unul din eroii legendari ai automobilismului, Corneliu Țiț, înainte de toate un om deosebit, cu un respect nemărginit pentru ceea ce înseamnă acest sport și oamenii care îi dau viață.

Am fi tentați să credem că în automobilism prevalează ca importanță aspectele tehnice, mașina definită de anumite criterii de performanță. Însă prezența timp de patru decenii a timișoreanului Corneliu Țiț ne demonstrează că automobilismul este un sport de echipă, un sport clădit pe admirație și respect față de colegi.

Corneliu Ţiţ, implicat direct în edițiile din acest deceniu ale Timiș Rally, ca mână dreaptă a promotorului Mihai Leu

Corneliu Ţiţ, implicat direct în edițiile din acest deceniu ale Timiș Rally, ca mână dreaptă a promotorului Mihai Leu

 

 

Pasiunea pentru automobilism l-a determinat pe Corneliu Țiț să ridice ștacheta performanței, depășind statutul de navigator și devenind un adevărat deschizător de drumuri în documentarea istorică a automobilismului sportiv românesc. Cu o noblețe aparte, a reușit să îmbine pilotajul cu o activitate extinsă de cercetare în detaliu a domeniului, în același timp implicându-se în organizarea și susținerea desfășurării competițiilor autohtone.

Poate pare mult spus epopee, însă în paginile ce urmează am găsit o poveste a cifrelor despre oameni și mașini, despre reușite și eșecuri, despre sacrificii și pasiune, o poveste care depășește tot ceea ce s-a mai consemnat până acum.

Automobilismul sportiv din România 1969 – 2014 este de o neprețuită valoare, păstrând neatinsă de patina timpului istoria automobilismului, pentru ca viitoarele generații să știe de unde s-a plecat și să o poată scrie în continuare”.

Iar tot prin grija familiei regretatului Maestru al Sportului și autor, lucrarea apărută în 2015 la Timișoara va avea parte și de o lansare de carte, în toamnă, pe malurile Begăi.

Acest articol a fost publicat în Auto-Moto și etichetat cu , , , , , , , , , , , , . Salvează legătura permanentă.

Comentariile nu sunt permise.


Ultimele articole din categoria Auto-Moto: