Comisiile AJF, uneltele de exercitare a controlului

După ce Observel a făcut o mică “pauză” în a pune… “lupa pe ei” în chestiuni statutare și regulamentare, azi își propune să aprindă din nou „reflectorul” și să-i expună pe diriguitorii ajefiști în fața membrilor afiliați așa cum sunt ei: profitori și oportuniști, care cred că își pot permite să conducă după bunul plac… Pentru că pot! După cum declara cu ceva timp în urmă binecunoscutul… “altă întrebare”!

Azi ne vom apleca asupra Comisiilor AJF Timiș, unde vom găsi alte lucruri interesante și în ton cu atitudinea generală a conducerii ”de succes“ a AJF.

La Cap. III, art. 22, pct. 5, din Statutul AJF se spune: “Comisiile sunt organisme de specialitate ale AJF”! Și continuă la pct. 7: “Comisiile AJF sunt comisii permanente, comisii permanente-autonome și comisii cu atribuții jurisdicționale”.

După care, la pct. 8 apare o precizare foarte importantă: “Comisiile permanente-autonome și comisiile cu atribuții jurisdicționale sunt independente în procesul de luare a deciziilor. Membrilor comisiilor le este interzisă participarea la soluționarea cauzelor în situația în care există un conflict de interese sau riscul unui asemenea conflict”.

Acum, înainte să mergem mai departe, haideți să clarificăm pe înțelesul tuturor care sunt comisiile permanente-autonome și care sunt comisiile cu atribuții jurisdicționale!

În categoria comisiilor permanente-autonome a AJF Timiș intră Comisia Județeană de Arbitri (CJA) , conform Cap. II, lit. E, art. 42, pct. 1, din Statut. Iar la punctul imediat următor al articolului se precizează următoarele: “Comisiile AJF autonome sunt organizate și funcționează ca organisme de specialitate autonome din punct de vedere organizatoric, tehnic, economic și administrativ, potrivit regulamentelor proprii, elaborate în conformitate cu prevederile Statutului și regulamentelor FRF/AJF și aprobate de Comitetul Executiv.”

În categoria comisiilor cu atribuții jurisdicționale, conform Cap. II, lit. E, art. 43, se precizează care sunt acestea, adică: “Comisia de disciplină; Comisia pentru Statutul Jucătorului; Comisia de Apel; Comisia de Recurs.”

Primele două comisii fac parte din categoria primă instanță jurisdicțională, în timp ce ultimele două comisii fac parte din categoria a doua instanță jurisdicțională. După consumarea acestor două căi de atac, membrii afiliați nemulțumiți de deciziile luate, se pot adresa Comisiei de Recurs a FRF (Cap. VI, art. 53, pct. 1 și pct. 2, din Statutul AJF). Iar dacă și decizia acesteia din urmă nemulțumește petiționarul, ultima cale de atac a oricărei decizii inițiale rămâne Tribunalul de Arbitraj Sportiv (TAS) de la Lausanne, a cărui decizie devine definitivă și obligatorie.

Mai trebuie menționat faptul că în afara acestor două categorii de comisii Statutul AJF menționează existența și a altor comisii județene, cu precizarea competențelor limitate ale acestora.

La Cap. II, lit. E, art. 41, din Statutul AJF se nominalizează aceste comisii după cum urmează:

  1. Comisia Tehnică – analizează aspectele de bază referitoare la antrenament și la dezvoltarea tehnică;
  2. Comisia de copii și juniori – analizează principalele aspecte ale activității fotbalistice de copii și juniori și elaborează strategii pentru dezvoltarea acestui domeniu;
  3. Comisia de fotbal în sală – analizează principalele aspecte ale activității de futsal și elaborează strategii pentru dezvoltarea acestui domeniu;
  4. Comisia juridică – analizează problemele juridice generale legate de fotbal și de activitatea AJF;
  5. Comisia medicală – se ocupă de aspectele medicale legate de fotbal;
  6. Comisia de statistică – se ocupă de problemele de statistică legate de jocul de fotbal;
  7. Comisia pentru fair-play și combaterea discriminării – elaborează programe legate de fair-play;
  8. Comisia anti-doping – elaborează programe pentru prevenirea și combaterea dopajului în fotbal;
  9. Comisia pentru securitatea și siguranța în stadioane și pentru licențierea stadioanelor – stabilește standarde privind securitatea și siguranța pe stadioane și elaborează programe în vederea combaterii discriminării de orice fel și a huliganismului pe stadioane.”

Trebuie să recunosc că cel puțin eu n-am luat vreodată cunoștință și nici n-am auzit despre existența vreunei strategii, oricare ar fi fost aceasta, la AJF Timiș.

Odată precizate aceste aspecte vă reamintesc prevederea de mai sus cum că respectivele comisii sunt independente și membrilor acestora le este interzisă participarea în cazul apariției sau riscului apariției unui conflict de interese.

Și, pentru edificare, vă propun acum să aruncăm o privire asupra componenței comisiilor. Vom regăsi o serie întreagă de încălcări ale prevederilor statutare în alcătuirea acestor comisii, precum și o serie de incompatibilități trecute cu vederea. Ca să nu mai spun că membrii lor sunt plătițitot de echipele pe care le sancționează, prin baremurile pe care le încasează la jocuri.

Mai întâi trebuie să lămurim termenul “independent”, care în accepțiunea Dicționarul Explicativ al Limbii Române (DEX) înseamnă ”cel care nu depinde de nimeni sau de nimic“. Mai exact, comisiile respective nu pot și nu au voie să fie influențate de nimic altceva în afara prevederilor statutare și regulamentare în vigoare! Clar?

Dacă aruncăm o privire pe lista celor 9 comisii prevăzute în Statut și verificăm pentru conformitate pe site-ul oficial al AJF Timiș, constatăm dintr-o privire faptul că în afara Comisiei Tehnice, a Comisiei de Copii și Juniori, a Comisiei Juridice (aceasta a apărut abia după ultimele alegeri, până atunci fiind inexistentă) și a Comisiei pentru securitatea și siguranța în stadioane și pentru licențierea stadioanelor, cosmetizată în Comisie de omologări, practic toate celelalte sunt INEXISTENTE!!!

Sunt curios care este forma prin care, de exemplu, Comisia Juridică analizează problemele juridice generale legate de fotbal și de activitatea AJF, în condițiile în care conducerea AJF se află în proces de cercetare penală pentru o serie de fapte prevăzute în Codul penal și care sunt sancționate cu pedepse cu închisoarea de la 3 luni la 5 ani (Art. 320, Art. 321, Art. 322, Art. 323, Art. 326, Cod Penal)? Ce decizii va lua susnumita comisie în cazul în care diriguitorii ajefiști vor fi declarați vinovați? Vă spun eu: NICIUNA! Vor dispărea pur și simplu din peisaj!

Mă întreb totodată, cât de INDEPENDENTĂ poate fi această comisie, avându-i în componență pe Subțire Costel Dumitru, Subțire Florin Viorel, Perii Marian Ioan și Bota Ovidiu Constantin, în condițiile în care majoritatea membrilor acesteia au fost, la rândul lor, acuzați de abuz în serviciu pentru modul de selecție și validare a dosarelor de candidatură la funcțiile de președinte și vicepreședinte AJF, dar au fost scoși de sub urmărirea penală doar pentru că Iordache “altă întrebare”, Tudorel ”Bubel“ și gașca lui Dragnea au modificat prevederile legislative și au dezincriminat abuzul în serviciu? Deși abuzul este mai mult decât evident conform dovezilor existente în dosar…

Practic, această comisie, inexistentă cum spuneam până după alegerile din februarie 2018, a fost alcătuită pentru a recompensa ”meritele“ celor care au servit cum se cuvine “echipa câștigătoare” a alegerilor! Dovadă că președintele comisiei, Subțire Costel Dumitru a fost inclus, după succesul din alegeri, în lotul delegaților de joc și chiar a beneficiat de 5 (cinci) delegări la meciuri din campionatul municipal Lugoj!

La Comisia Tehnică regăsim următoarea componență: Ciprian Urican, Sorin Brindescu, Cristian Dancia și Cătălin Rumega. Dacă în ceea ce îi privește pe primii trei, cunoscuți și cu contribuții în fotbalul autohton, nu pot exista obiecții, în cazul ultimului apare un clar caz de incompatibilitate, Cătălin Rumega îndeplinind de mai bine de 7 luni funcția de Director al CSC Dudeștii Noi… dar este și în continuare secretar al respectivei comisii!!! Unde e independența în acest caz? Ce spune Comisia Juridică despre compatibilitatea subiectului?? Tace !!!!

În privința Comisiei de copii și juniori, componența este Cristian Contescu (un vajnic susținător al actualei conduceri în perioada alegerilor), Gheorghe Chimiuc, Daniel Moraru, Nicolae Butnărașu și Silviu Bălace. Doi dintre membrii acestei comisii au suferit suspendări drastice în urma unor evenimente petrecute la partide din campionatele gestionate de AJF, respectiv Gheorghe Chimiuc (CS Cocoșul Orțișoara) și Silviu Bălace (Galaxy Electrometal Timișoara).

Dacă în cazul lui Chimiuc decizia are și un alt ”iz“, echipa lui Ghiță fiind ”ciupită“ de arbitraje în câteva meciuri până când omul a răbufnit, în cel al lui Bălace, decizia a venit în urma unui mult mediatizat scandal soldat cu bătăi și întreruperea meciului derby al Ligii a 5-a, seria a II-a, Galaxy Electrometal Timișoara – Progresul Gătaia. Oare actele de indisciplină și mai ales manifestările violente sunt compatibile cu calitatea de membru al unei comisii a AJF? Subiect pentru aceeași Comisie Juridică, ca să-și justifice într-un fel existența!

Și ajungem la Comisia medicală – lipsă, Comisia de statistică – lipsă și ea,  Comisia pentru fair-play și combaterea discriminăriiabsentă cu desăvârșire, Comisia anti-doping – cred că e la un … doping cu mici și bere.

Ultima comisie, cea care ar trebui să se ocupe de securitatea și siguranța în stadioane și pentru licențierea stadioanelor, a fost “cosmetizată” în mult mai puțin pompoasa Comisie de omologări. Aceasta are în componență doar doi membri, secretarul general al AJF, Florian Mierea, și vicepreședintele CJA, Zaharie Ciev… cei care continuă să permită disputarea unor jocuri pe terenuri fără vestiare, fără culoar de acces cu gard despărțitor, cu bănci de rezervă amplasate necorespunzător și fără marcaje ale spațiului tehnic sau cu împrejmuiri deteriorate ale terenului. Ca să nu mai vorbim de cazul arhicunoscut de la Liebling, unde tribuna nu este despărțită de nimic față de terenul de joc, arbitrul asistent de pe acea parte fiind în permanență în pericol de a fi agresat de spectatori. Dar comisia în speță cică se ocupă securitatea și siguranța în stadioane. A cui oare??

La Comisia de Disciplină, primă instanță jurisdicțională, cu excepția președintelui Eugen Iercu, toți ceilalți componenți, Ilie Dumbravă (14 j. / 1.480 lei), Aurel Bobu (18 j. / 1.930 lei), Traian Dejeu (21 j. / 2.125 lei), Ionel Bolog (24 j. / 2.270 lei) și Costică Candet (18 j. / 1.760 lei), se numără printre fruntașii delegărilor și, implicit, ai beneficiilor financiare aferente și în această ediție de campionat, adică după un tur complet și o etapă de Liga a 4-a. Ultimii trei s-au remarcat în campania electorală” a actualului președinte Romeo Malac, făcând parte dintre ”meritocrații“ ajefeului!!!!

Mai mult, Aurel Bobu și Costică Candet, nu ar mai trebui să primească delegări decât la Liga a 6-a, Promoție și Municipiu, datorită depășirii limitei de vârstă, instituită cu câțiva ani în urmă de o decizie a Comitetului Executiv, care a fost inițiată și susținută chiar de actualul președinte Romeo Malac, pe vremea când era doar vicepreședinte al AJF. În timp ce alții, precum Martin Bauer și Octavian Foale, aflați în situații similare, n-au văzut decât meciuri de Promoție sau Municipiu și în actuala ediție de campionat.

Mergând pe linie disciplinară, a doua instanță este Comisia de Apel, în componența Călin Bot, Dan Peteri, Dan Băjenescu și secretar Denis Mihăescu, ultimul clar în incompatibilitate datorită faptului că este încă arbitru în activitate. Cel din urmă a contabilizat de fapt cele mai multe meciuri arbitrate, la concurență cu Roxana Malac, nimeni alta decât fata președintelui AJF. Și aici am rezerve față de implicarea lui Dan Peteri și, mai ales, a lui Dan Băjenescu, absent de la toate lucrările comisiei!

Comisia pentru Statutul Jucătorului, cea care stabilește legalitatea legitimărilor și a contractelor de joc, are de asemenea o componență curioasă: Romeo Urechiatu, Daniel Iovan, Marian Cârciumaru și Lucian Groza. Primul face parte și din CJA Timiș, dar mai rar văzut pe acolo. Marian Cârciumaru, un fost jucător divizionar, s-a retras practic din cauza unei probleme de sănătate, iar Lucian Groza este un nou venit, inclusiv în lotul delegaților de joc, care este delegat de obicei cu observatori de arbitri experimentați pentru că nu își cunoaște încă atribuțiile. În consecință, comisia stă, practic, într-un singur om, Daniel Iovan, în fapt unul dintre puținii delegați de joc care nu își iau baremul degeaba la jocurile unde este delegat.

Instanța superioară pe ”ramură“ este Comisia de Recurs, unde îi regăsim pe doi vajnici susținători ai fostului președinte Dănuț Lața, respectiv”oracolul de la Șuștra“ Ioan Cojocari, cu mari probleme în justiție, și furnizorul de produse și locație de mese mai mult sau mai puțin oficiale, Marcel Ivu. Dar mai apar și alte două nume, Marin Popescu, actual inspector șef al Inspectoratului Școlar Județean, și Constantin Guță, fost delegat de joc, ieșit actualmente din lotul județean. Cu alte cuvinte încă un subiect… pentru Comisia Juridică!

Tot pentru a recompensa ”serviciile“ prestate în campania electorală s-a ”născut“ și Comisia de Competiții, și ea inexistentă înainte de venirea la putere a actualei… echipe cât o țară!! Aici componența este de-a dreptul spectaculoasă!!!

Cum explică conducerea AJF Timiș prezența…”în concubinaj“, atât ca șef al biroului competiții (parcă era Comisie), cât și ca membru în Comitetul Executiv AJF a lui Alexandru Dumitrașcu, în calitate de reprezentant al Ligii a 6-a??? Curat compatibil în ambele posturi! Iar Comisia Juridică doarme! Pentru că i s-au ”tras“ obloanele

Și enumerarea continuă cu Alexandru Onaca, un alt personaj distins în campania electorală, și el fruntaș la delegări (19 j. / 1.855 lei), Nicolae Hossu (24 j. / 2.000 lei), omul care ”ține socoteala“ la categoria Promoție și care se deleagă unde și de câte ori dorește, și el cu depășire de vârstă, Ionel Draia (9 j. / 755 lei), un docil executant de misiuni de transport și aprovizionare, dar mai ”năpăstuit“ la delegări, precum și deja celebrul Paia Pecarov (24 j. / 2.280 lei), în fapt liderul la zi în domeniu. El a ”excelat“ prin înlocuirea arbitrului asistent, într-un joc de Liga a 4-a (UVT – Pobeda Dudeștii Vechi), în timp ce era delegat oficial de joc la meciul respectiv, după ce centralul s-a accidentat și nu a mai putut conduce jocul… Curat regulamentar!!!

Pentru meritele deosebite în promovarea imaginii președintelui iubit și sprijinit politic, zona Lugoj a primit două subcomisii, una de disciplină, unde îl regăsim pe Subțire Costel Dumitru, alături de încă o ”celebritate“ din epoca Dănuț Lața, fostul secretar general Dragoș Tonenchi, alături de Doru Jujonescu și Alexandru Nagy. Ultimul se regăsește și el într-o incompatibilitatea crasă, fiind în același timp arbitru asistent activ, secretar al Subcomisiei de disciplină Lugoj și secretar al Subcomisiei de organizare a campionatului municipal Lugoj, dar și, colac peste pupăză, membru al Comitetului Executiv AJF??? Păi cine să constate toate astea, Comisia Juridică condusă de același deja celebru Subțire Costel Dumitru???

Cea de-a doua subcomisie primită drept recompensă este cea de organizare a campionatului municipal Lugoj, unde tronează în frunte Ioan Lazăr (16 j. / 1.520 lei), binecunoscut pentru diversele ”prestații“ de o anume natură chiar în timpul jocurilor. El îi are alături pe Ioan Lăzărescu, Adrian Kiss, dar și pe mai sus menționatul Alexandru Nagy. Probabil din lipsă de personal…. Că nu mă gândesc la alte interese!!

Și încheiem trecerea în revistă cu mult mai celebra Comisie Județeană de Arbitri (CJA), autonomă și independentă! Conducerea este asigurată, în fapt, de Nicolae Grigorescu, o persoană cu dosar penal pe rol la Judecătoria Timișoara pentru conducere sub influența alcoolului și producerea unui accident, mai pe șleau un alt caz de incompatibilitate crasă!! Așa spune cel puțin Codul de Integritate și Codul de Conduită ale FRF!! Or, AJF Timiș nu ține cont de faptul că la nivel de UEFA și FRF, Grigorescu este în prezent doar un… fost observator de arbitri.

Îi regăsim pe lista CJA, nu și de facto în Comisie, pe foștii arbitri prim-divizionari Sorin Altmayer și Tiberiu Lajos sau pe Gheorghe Cutean. Îl avem însă prezent pe ”tata arbitrilor lugojeni“, Ioan Franț (20 j. /2.010 lei), un om cu… larghețe la haine, dar și, din nou, pe fostul arbitru Romeo Urechiatu, nu știm cât de implicat. În concluzie, CJA stă, practic, în Nicolae Grigorescu, Zaharie Ciev și Iulian Spătaru, ultimul tot mai discret însă.

După cum lesne se poate observa din cele arătate mai sus, o serie de prevederi statutare sunt interpretate și aplicate în continuare discreționar, adică atunci când convin conducerii AJF, sunt invocate, iar când nu convin, sunt trecute… sub tăcere! Asta în timp ce Comisia Juridică joacă rolul ursului iarna, dovedindu-și INUTILITATEA!

Ce zici nene Iancule, curat sau murdar???

Concluzia finală: respectarea statutului și regulamentelor nu este opțională! E obligatorie!

Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


opt + 5 =