Era parcă un blestem ca un monegasc să nu mai câștige ”acasă”, pe propriul circuit urban, Marele Premiu de Formula 1 Monaco Grand Prix, dar Charles Leclerc l-a rupt după 93 de ani. Povești inedite din Principat.
„Dedic locul I tatălui meu, care s-a stins în 2017, dar am fost mereu fanul său numărul 1 iar noi dintotdeauna am visat să câștigăm aici”, a spus Charles Leclerc după legendara victorie de la finele săptămânii, prima repurtată de un localnic de la Louis Chiron’s în 1931, pe când se derula abia a treia ediție a popularei curse.
Leclerc a rescris istoria în două ore, 23 de minute și 15.554 de secunde, înaintea unui pilot de la McLaren, Oscar Piastri, respectiv a coechipierului de la Ferrari, Carlos Sainz.
Trio fruntaș dintr-un pluton de numai și numai 16 ”bolizi”, un accident în turul inaugural scoțând din circuit mai multe monoposturi, ale lui Red Bull, condus de Sergio Perez, dar și Haas, cu Kevin Magnussen în cockpit, în ambuscadă fiind atras și Nico Hulkenberg. ”Steagul roșu” domina debutul cursei, ceea ce sporea cu atât mai mult intensitatea emoțiilor în jurul etapei monegasce a noului sezon în Formula 1.
Etapă din Principat în care, dat fiind curbele strânse ale circuitului și în general îngustimea căii de rulare, calificările sunt cel mai adesea mai semnificative decât cursa în sine, ca urmare a faptului că depășirile sunt extrem de dificile. Și, remarcabil, primii 10 piloți aveau să și încheie conform ordinii inițiale de start, stabilind astfel un nou record în istoria Formulei 1, doborând un ”top 6” final conform grilei de start tot la Monaco în 2018, și în același an și la Singapore, iar în Belgia în 2021.
Cel mai remarcabil rămâne însă triumful lui Leclerc, primul al monegascului de la Grand Prix-ul Austriei în 2022 și punând astfel punct unei serii de 39 de curse fără victorie. După ce nu încheiase vreodată pe podium la Monaco în F1 sau Formula 2.
Pornind din pole position, s-a menținut în frunte de la start la finish, cu toată presiunea din partea rivalilor săi, ceea ce a asigurat celor de la Ferrari al 10-lea succes la Monaco și a patra cursă consecutivă pe arterele Principatului dominată cap-coadă de câștigătorul calificărilor. Prințul Albert II remarcând că „e o zi monumentală pentru Monaco. Charles a câștigat nu doar pentru sine, ci pentru fiecare monegasc.”
Charles Leclerc cu Prințul Albert de Monaco și Prințesa Charlene de Monaco pe podiumul Grand Prix-ului de F1 la Monaco (foto: Clive Rose / Getty Images).
Bucuria localnicilor, necazul celor de la Haas, Kevin Magnussen și Nico Hulkenberg fiind implicați în carambolul din primul tur, după ce sâmbătă erau descalificați din rezultatele sesiunii calificărilor dat fiind o iregularitate tehnică a sistemului de reducție, DRS, pe aripile posterioare ale monoposturilor VF-24.
Așa încât. deși de calificau de pe locurile 12 și 15, au pornit din coada plutonului, accidentul inducându-le penalități adiționale în cursa viitoare, din Canada.
Strategia celor de la Ferrari, incluzând un pit stop cheie, a asigurat în schimb dominația lui Leclerc, rămas în frunte și în ciuda intensificării urmăririi exercitate în tururile finale de către Piastri și Sainz.
Charles Leclerc a remarcat că „e un vis devenit realitate. A câștiga aici, în fața propriului public, reprezenta o aspirație dintotdeauna. Susținerea din partea fanilor a fost incredibilă și n-aș fi reușit fără fantastica muncă de echipă.”
Oscar Piastri l-a secondat și a remarcat că „încheind pe 2 în Monaco este pentru noi un rezultat fantastic. Mașina a mers măreț și ne-am executat perfect strategia. Felicitări lui Charles; a condus impecabil.”
Carlos Sainz:, coleg al monegascului Leclerc la Ferrari, a spus că „a fi pe podium alături de Charles conferă rezultatului nostru aici o notă cu atât mai specială. E o zi mare pentru Ferrari. Am muncit din greu pentru asta, dar a meritat. Felicitări lui Charles pentru victoria sa acasă! Ne-am stimulat reciproc până la limită. E un moment de mândrie pentru echipă.”
CLASAMENTUL GENERAL după etapa monegască:
1. Max Verstappen (Olanda / Red Bull Racing Honda RBPT) – 169 puncte.
2. Charles Leclerc (Monaco / Ferrari) – 138 p.
3. Lando Norris (Marea Britanie / McLaren Mercedes) 113
4. Carlos Sainz (Spania / Ferrari) 108
5. Sergio Perez (Mexic / Red Bull Racing Honda RBPT) 107
6. Oscar Piastri (Australia / McLaren Mercedes) 71
7. George Russell (Marea Britanie / Mercedes) 54
8. Lewis Hamilton (Marea Britanie / Mercedes) 42
9. Fernando Alonso (Spania / Aston Martin Aramco Mercedes) 33
10. Yuki Tsunoda (Japonia / RB Honda RBPT) 19 puncte.
Ierarhia completă, pe site-ul oficial al F1, aici.
Charles Leclerc și managerul general al echipei de Formula 1 a celor de la Ferrari, Frederic Vasseur, au sărbătorit prin a sări în apele portului Hercule. (foto: Ryan Pierse / Getty Images).
Iar o altă poveste inedită din Principat, legată tot de amintitele… 9 decenii, e conferită de o actriță monegască ajunsă în roluri hollywoodiene care din adolescență a îmbrățișat pasiunea fotografiei și care, actualmente la vârsta de 90 de ani, are de depănat amintiri după prezențele ”acasă” cu aparatul în mână la curse de Formula 1 din trecut la Monaco, inclusiv în deceniul în curs.
Claudia Albuquerque avea a demara și o carieră la Hollywood, din 1966, în contract cu Columbia Studios.
Dar de unde și atracția sa pentru Formula 1?
„Am fost mereu atrasă de… adrenalină. Senzația de a sări cu motocicleta de pe o stâncă pe alta sau dintr-un elicopter pe un cal. În Formula 1, a auzi zumzetul motoarelor mi se pare foarte atractiv.”
Monegasca a mai fotografiat cu ocazia Marelui Premiu din Principat chiar și în 2021, la Monaco având a-l întâlni odată și pe triplul campion mondial de F1 Ayrton Senna: “Era chiar primul meu Grand Prix… Nu-mi mai amintesc data, dar în schimb momentul, căci mereu îmi vin în minte poveștile de top ale vieții mele, una fiind a-l întâlni pe Senna la Monaco GP. Mă întrista teribil vestea tragicului său accident…”
Claudia Albuquerque în 1979