Argeşeanul Valentin Porcişteanu a cîştigat sîmbătă seară Timiş Rally 2012, cea de-a doua etapă a Campionatului Naţional de Raliuri sub egida Federaţiei Române de Automobilism Sportiv, întrecere revenită după 3 ani în Timişoara şi judeţul nostru, fiind urmat în clasamentul general de Csaba Spitzmuller şi Dan Gîrtofan, care l-a depăşit în ierarhia finală pe Gergo Szabo pe ultima probă specială, a 12-a, adjudecată de Spitzmuller, care se mai impunea şi în PS8. Clasament final: 1. Valentin Porcişteanu – 56:49.0, 2. Spitzmuller – 57:07.1, 3. Gîrtofan – 58:19.7, 4. Szabo – 58:23.1, 5. Delecour – 58:54.8, 6. Ungur – 59.27.3, 7. Tempestini – 1.00:27.6, 8. Tomiţă – 1.00:59.7, 9. Preda – 1.01:06.0, 10. Marişca – 1.01.15.5. În cele din urmă duelul pentru „bronz” a ţinut numerosul public cu sufletul la gură pînă la ultima „specială”, din satul Hăuzeşti…
Pe ultimii 14.1 kilometri Dan Gîrtofan a mers remarcabil şi l-a depăşit pe Szabo cu 8.9 secunde, anulînd handicapul de 5,5 secunde şi cîştigînd in extremis medalia de bronz a cursei timişene. Al cincilea a terminat Francois Delecour, care s-a impus la clasa 3 şi la două roţi motrice, performanţa sa fiind remarcabilă în contextul în care a rulat pe un Renault Megane nu foarte testat în prealabil. Daniel Ungur a terminat pe 6 în clasamentul open şi s-a impus la clasa 11.
Iată şi rezultatele probei speciale 12, din această după-amiază, din preajma lacului Surduc, cu care s-a conturat ierarhia finală: 1. Spitzmuller – 7:39.0, 2. Gîrtofan – 7:39.3, 3. Porcişteanu – 7:43.1, 4. Marişca – 7:47.5, 5. Szabo – 7:48.2, 6. Delecour – 7:50.7. A fost de fapt una din foarte rarele ocazii la Timiş Rally 2012 cînd Porcişteanu nu s-a regăsit măcar pe locul 2, argeşeanul confirmîndu-şi postura de campion naţional prin constanţă.
Mai jos, conform consemnării lui Dan Crăciun, din Echipa Auto Rally, www.autorally.ro, derularea în ordine cronologică a probelor speciale desfăşurate de sîmbătă dimineaţă în estul judeţului, în jurul lacului Surduc, după ce 61 de echipaje luau startul pe căldura de vineri din preajma Restaurantului „Vaporul”, la Superspeciala cu Georg Szabo triumfător şi un unic abandon.
În ansamblu, campionul naţional en-titre Porcişteanu a cucerit majoritatea probelor speciale, cu mici excepţii, impunîndu-se just. Valentin Porcişteanu a forţat în prima specială a zilei, Nădrag – 14.1 kilometri, cea mai lungă de altfel, şi s-a impus cu doar 2.3 secunde în faţa lui Csaba Spitzmuller (7.21:5 faţă de 7.23:8). Astfel, s-a instalat la conducerea cursei, dar avansul este fragil în faţa ungurului, doar 2.6 secunde. Cei doi piloţi sunt singurii care au coborît sub 7.30, întrucît ceilalţi favoriţi au avut evoluţii sub aşteptări, şi au pierdut timp preţios în economia cursei. Astfel, Marco Tempestini a terminat în 7.43:3, Bogdan Marişca a înregistrat 7.32:6, iar Gergo Szabo a scos 7.38:4. Astfel, doar după prima probă s-au creat deja ecarturi semnificative şi, cel puţin teoretic, în lupta pentru victorie erau doar Valentin Porcişteanu şi Csaba Spitzmuller.
Porcişteanu şi-a continuat marşul triumfal în Timiş şi pare a fi dintr-o altă divizie. Astfel, pe PS 3, Mîtnicu Mic 1, 9,6 kiloemtri, Porcişteanu a mai „pus” 5.4 secunde între el şi Spitzmuller. Al treilea pe probă a fost Bogdan Marişca (la 13.4 secunde), în timp ce Francois Delecour a realizat surpriza, venind pe patru, în faţa „greilor” numiţi Gergo Szabo, Dan Gîrtofan sau Marco Tempstini. În clasamentul general, după trei probe speciale, conducea Porcişteanu (13.6:4), urmat de Spitzmuller (la 8.5 secunde), Marişca (la 26.9 secunde), Szabo (la 33.7 secunde), Keleti (la 39.1 secunde), Bosch (la 43.1 secunde) şi Tempestini (la 43.1 secunde).
Pe Fîrdea Lac 1, cea mai scurtă specială, de doar 5.4 kilometri, Porcişteanu a continuat recitalul şi s-a impus fără probleme, fiind secondat de acelaşi Csaba Spitzmuller. Clasament P S4: 1. Porcişteanu – 2:50.0, 2. Spitzmuller – 2:51.9, 3. Marişca – 2:54.0, 4. Gîrtofan – 2:55.3, 5. Delecour – 2:56.7, 6. Szabo – 2:57.2, 7. Tempestini – 2:58.1.
Clasament după PS4: 1. Porcişteanu – 16:06,4, 2. Spitzmuller – 16:16.8, 3. Marisca – 16:37.3, 4. Szabo -16:47.3, 5. Delcour – 16:52.4, 6. Tempestini – 16:57.6, 7. Girtofan – 16:58.1.
A doua buclă a zilei a început cu Nădrag 2 (14.6 kilometri), specială pe care Valentin Porcişteanu a „zburdat”, îmbunătăţindu-şi timpul cu 4.6 secunde. Bogdan Marişca, lovit de ghinion pe PS 5, a rupt diferenţialul şi a terminat în 8:46.1, ieşind astfel din lupta pentru podium. Clasament PS 5: 1. Porcişteanu – 7:16.9, 2. Spitzmuller – 7:22.8, 3. 3. Girtofan – 7:27.5, 4. Szabo – 7:28.5, 5. Tempestini – 7:35.5, 6. Delecour – 7:36.4, 7. Keleti – 7:40.2,
Clasamentul general dupa PS 5 suna astfel… 1. Porcişteanu – 23:23.3, 2. Spitzmuller – 23:39.6, 3. Szabo – 24:15.8, 4. Gîrtofan – 24.:25.6, 5. Delecour – 24:28.8, 6. Tempestini – 24:33.1.
Valentin Porcişteanu a continuat lupta doar cu timpii pe care i-a înregistrat la prima trecere pe probele speciale. Astfel, pe PS 6, Mîtnicu Mic – 9.6 kilometri, „Vallino” a venit în 4:45.9, cu 4 zecimi mai bine decît la prima trecere. Singurul care încearcă să se ţină de pilotul argeşean este Csaba Spitzmuller, în timp ce Dan Gîrtofan a început să dea semne de revenire.
Clasament PS6: 1. Porcisteanu – 4:45.9, 2. Spitzmuller – 4:49.5, 3. Szabo – 4:52.3, 4. Delecour – 4:57.3, 5. Gîrtofan – 4:58.8, 6. Tempestini – 5:00.9, 7. Keleti – 5:01.3, Marişca 6:13.8.
Valentin Porcisteanu şi-a adjudecat apoi şi PS 7, Fîrdea Lac 2, 5.9 kilometri, devansîndu-l pe acelaşi Csaba Spitzmuller. După acest tur de forţă, campionul „Vallino” îşi consolida poziţia de lider în clasamentul general provizoriu şi întrebarea care se punea era dacă va pierde vreo probă specială? Florentin Petre a abandonat în PS 4, după ce s-a răsturnat în apropierea sosirii. Rezultatele PS 7: 1 Porcişteanu – 2:49.5, 2. Spitzmuller – 2:50.7, 3. Gîrtofan – 2:52.9, 4. Szabo – 2:53.7, 5. Delecour – 2:54.6, 6. Ungur – 2:56.8, 7. Tempestini – 2:57.2, 8. Bosch – 3:00.2.
A treia trecere pe Nădrag (14.6 kiloemtri) a consemnat prima victorie a zilei pentru Csaba Spitzmuller, care s-a impus, cu 3 zecimi de secundă în faţa lui Valentin Porcişteanu. Al treilea timp a fost scos de Bogdan Marişca, clujeanul reuşind să îşi rezolve problemele ce l-au chinuit în a doua buclă, în timp ce Szabo, cu probleme la diferenţialul central, a pierdut secunde preţioase. Clasament PS 8: 1. Spitzmuller – 7:21.3, 2. Porcişteanu – 7:21.6, 3. Marişca – 7:24.3, 4. Szabo – 7:29.0, 5. 7:28.5, Tempestini – 7:35.3.
Valentin Porcişteanu a revenit insă în forţă pe PS 9, Mîtnicu Mic 3 (9.6 kilometri) şi s-a impus in faţa lui Csaba Spitzmuller, în timp ce Gîrtofan a prins locul 3. Marco Tempestini are probleme tehnice şi a ieşit din probă cu avariile aprinse. Rezultate PS 9: 1. Porcişteanu – 4:48.5, 2. Spitzmuller – 4.51.3, 3. Gîrtofan – 4:55.4, 4. Marişca – 4:56.2, 5. Szabo – 4:57.5, 6. Delecour – 4:57.6, 7. Tomiţă – 5:09.4. 8. Filip – 5:11.3.
Valentin Porcisteanu a cîştigat apoi şi PS 10, dar important este faptul că a revenit Bogdan Marişca, clujeanul terminînd proba pe locul 2. Lupta pentru locul 3 se ascute, Dan Gîrtofan fiind la doar 6.3 secunde în spatele lui Gergo Szabo şi orice se putea întîmpla pe ultimele două speciale. Rezultate PS 10: 1. Porcişteanu – 2:50.4, 2. Marişca – 2:51.2, 3. Spitzmuller – 2:52.6, 4. Gîrtofan – 2:52.9, 5. Ungur -2:57.1, 6. Delecour – 2:58.5, 7. Szabo – 2:59.5, 7, 8. Tomiţă – 3:02.2, 9. Grigorescu – 3:03.1.
Csaba Spitzmuller a cîştigat PS 11, Surducu Mic, 5.4 kilometri, dar a fost doar o victorie de palmares, întrucat era greu de crezut că, daca nu s-ar fi întamplat ceva neprevăzut, l-ar fi putut depăşi pe Valentin Porcişteanu, care mai avea un avans de 22,2 secunde. În lupta pentru locul 3, Dan Gîrtofan îi mai „sufla” cîteva zecimi lui Gergo Szabo, iar înaintea ultimei speciale, Hăuzeşti, 14.1 kilometri, mai avea de recuperat înca 5,5 secunde pentru a prinde „bronzul”, ceea ce în cele din urmă a reuşit.
Rezultate PS 11: 1. Spitzmuller – 3:03.1, 2. Gîrtofan – 3:06.3, 3. Porcişteanu – 3:06.7, 4. Szabo – 3:07.1, 5. Ungur – 3:08.2, 6. Marişca 3:08.4, 7. Delecour – 3:09.9, 8. Tempestini – 3:10.3.
Cu o lungime de 395,44 km, Raliul Timişului a avut 12 probe speciale, care însumează 108,10 km de competiţie pură, strîngînd 68 de echipaje aflate pe lista de înscrieri, cu echipaje din Ungaria sau Franţa, care au făcut lupta pentru podium şi mai interesantă.
Timiş Rally 2012 este un eveniment sportiv care se desfăşoară sub egida Federaţiei Române de Automobilism Sportiv (FRAS), fiind organizat de către Mihai Leu, fost campion mondial de box. La acest show a avut loc şi o demonstraţie de pilotaj pe monopostul Lola F3000, susţinută de Lucien Hora, campion naţional absolut la viteză în coastă.