Biblioteca amatorilor de carte sportivă s-a îmbogăţit odată cu recenta apariţie a unei veritabile enciclopedii a automobilismului sportiv de la noi, „Destine de campioni”, avîndu-l coautor pe editorialistul www.sporttim.ro, Cornel Ţiţ, un senior al acestei ramuri, care, împreună cu Nicolae Cosmescu, a pus laolaltă în ordine alfabetică portretele a circa 600 de ralişti autohtoni, piloţi şi navigatori, urcaţi măcar o dată în carieră pe podiumuri de premiere ale întrecerilor naţionale. Iar „Destine de campioni” figurează de-acum şi în secţiunea „Cărţi” a publicaţiei noastre, pe care o găsiţi în cea de-a patra „manşetă verde” a primei pagini.
Timişoreanul Cornel Ţiţ, suflet al automobilismului local şi nu numai, şi care îşi lansa cartea la ora încheierii Raliului Timiş 2012, concurs revenit după 3 ani în Banat mulţumită persuasiunii sale pe lîngă organizatorul de competiţii de profil Mihai Leu, reuşeşte aşadar o lucrare de excepţie împreună cu Nicolae Cosmescu, remarcabilă prin volumul informaţiilor referitoare exclusiv la automobilismul sportiv românesc. Iar cîteva dintre numele apărute sunt cel puţin surprinzătoare pentru cititorii mai puţin avizaţi.
Cartea, apărută în 470 de pagini la Editura Quattroprint Timişoara, în condiţii grafice deosebite şi conţinînd numeroase fotografii ale protagoniştilor, este structurată pe secţiunile „Ei au scris istoria”, „Numele dintre coperte” şi „Cifre de sprijin”, capitol statistic reliefînd palmaresul campionilor.
Astfel, amintind de „Cifre de sprijin”, Constantin Aur este cap de listă la piloţii campioni ai C.N.R. 1969-2011, cu 8 titluri la general, alte 8 la grupă şi 4 la clasă, totalizînd 20 de titluri adjudecate între 1995 şi 2006, urmat fiind de Ludovic Balint, cu 15 titluri între 1981 şi 1993, respectiv Gunther Graef, cu un total de 13 dar nici unul la general, între 1993 şi 2010.
Constantin Zărnescu este primul în ierarhia navigatorilor campioni, cu un total de 13 titluri, dintre care 6 la general, 6 la grupă şi unul la clasă, urmat fiind de Dacian Banca (12) şi Ovidiu Scobai respectiv Dumitru Boboescu, cu cîte 11. Aur, cu 51 de victorii, şi Boboescu, cu 29, sunt cei mai prolifici ca triumfuri în raliuri între piloţi respectiv navigatori, cei 2 alcătuind şi echipajul cu cele mai multe succese în raliuri, 29, între 1992 şi 2000.
Eugen Ionescu Cristea are cele mai multe titluri de campion la viteză în coastă, 19, dintre care 6 la general, între 1968 şi 1980, în vreme ce Nicu Grigoraş a acumulat 11 la viteză pe circuit, într-o ierarhie întocmită în perioada 1975-´89.
Dar mai presus de graiul cifrelor este portretizarea numeroşilor campioni, creionată expert de autori, care nu sunt la prima apariţie editorială, Cornel Ţiţ lansînd Anuarul Automobilismului Sportiv din România, apărut în două volume, iar Nicolae Cosmescu navigînd şi pe piste străine cu „Formula 1 în era Schumacher”, „Formula 1 – Scena şi culisele marilor premii”, „250 de curse alături de Michael Schumacher”, pe lîngă publicarea cărţii „Cu acceleraţia la planşeu”.
Dar iată prezentarea de carte din paginile revistei de profil www.autorally.ro: “Timişoarei, unul dintre leagănele începutului automobilismului în perimetrul nostru geografic, îi revine onoarea de a găzdui în premieră naţională lansarea cărţii DESTINE DE CAMPIONI, apărută sub egida cunoscutei edituri Quattro Print, din oraşul de pe Bega. Lucrarea de excepţie este rodul colaborării prestigioşilor publicişti şi istorici ai automobilismului românesc, Nicolae Cosmescu şi Corneliu Ţiţ (localnicul fără de consultarea căruia nimic nu se mişcă în Banat, în sportul pe patru roţi). Vă asigurăm că nimeni în România, în afara celor doi, nu a mai făcut o asemenea incursiune în timp pentru a aduce pe aceeaşi linie de start pe toţi cei care au ţinut în mînă, măcar o dată în activitatea lor, o cupă…”
Cei doi autori au semnalat tot în paginile www.autorally.ro că “… O carte de tip enciclopedie, în care să se regăsească toţi cei care în cariera lor au obţinut chiar şi pentru o singură dată un loc pe podium: în clasamentele finale ale celor 3 campionate ce au existat în aceste mai bine de 4 decenii sau în ierarhia generală a unei etape din CNR. Aici, şi în paginile cărţii am apelat la acronimul CNR pentru a numi Campionatul Naţional de Raliuri. De ce doar clasamentul general al unui raliu de campionat? Fiindcă nu mai există nicăieri rezultatele complete de la asemenea manifestări. În favoarea acestei constrîngeri pledează şi afirmaţia unuia dintre navigatorii de referinţă ai anilor ´80, sibianul Septimiu Popa: <ca să te impui ca nume în raliuri trebuie să ai podiumuri la general>”.
Pentru informaţii despre achiziţionarea cărţii, la preţul de 60 lei, la Editura Quattroprint sau la autorul Cornel Ţiţ, 0752.075026.