Renumita companie franceză tocmai a anunţat că va încheia după sezonul viitor de Formula 1 programul său specific în acest sens de producţie de motoare pentru bolizii pistelor circuitului, aşa încât echipa celor din Hexagon, Alpine, va fi nevoită a le achiziţiona pentru ediţia 2026 de la un alt producător de profil.
Nefiind exclus a fi vorba despre Mercedes, în vreme ce facilităţile echipei de F1 a celor de la Renault, la baza de la Viry-Chatillon, vor fi dedicate în schimb dezvoltării motoarelor… electrice şi a tehnologiei bateriilor, precum şi celorlalte activităţi din domeniul motorsport ale companiei.
Ceea ce pune punct unei tradiţii de aproape 50 de ani, înnodată odată cu decizia celor de la Renault, avangardistă la vremea aceea, de a aduce în 1977 în circuitul Formulei 1 întâiul motor turbo.
Iar de-atunci, Renault a fabricat motoare de Formula 1 în mod continuu, mai puţin în sezoanele 1987-88 şi în perioada 1998-2000.
Ca furnizor de motoare, Renault a cucerit în circuit un total de 10 titluri ale constructorilor, 9 piloţi devenind campioni în F1 cu formaţia franceză, precum Michael Schumacher, Alain Prost, Sebastian Vettel, Nigel Mansell, Damon Hill şi Jacques Villeneuve, echipe precum Williams, Benetton şi Red Bull echipându-şi bolizii cu motoare ale parizienilor.
Propria echipă a lui Renault semnând „duble” ale piloţilor şi constructorilor cu Fernando Alonso în cockpit în 2005 şi 2006.
Decizia tragerii pe dreapta a programului specific de motorizare survenind pe fondul reuşitelor limitate din ultimul deceniu ale celor de la Renault şi Alpine în F1, odată cu apariţia motoarelor hibrid în 2014, ultimii ani aducând un declin al competitivităţii formaţiei companiei.
Alpine mai câştigând în 2021 Hungarian Grand Prix cu Esteban Ocon pilot şi încheind pe 4 la nivel mondial în 2020 şi 2022, pe 5 în 2021, în recul pe 6 însă anul trecut, şi mai semnificativ în sezonul în curs, pe penultima poziţie din 10 echipe, înaintea ultimelor 6 curse din circuit.
Renault Group a lansat un comunicat care mai că n-a menţionat decizia de-a pune punct programului său de motoare pentru Formula 1, limitându-se a puncta că activităţile de profil la Viry vor „continua până la sfârşitul sezonului 2025”.
În ultimele săptămâni, un grup reprezentând angajaţi de la baza de motorsport din Paris a celor de la Renault a protestat cu ocazia Grand Prix-ului Italiei şi a purtat discuţii cu ofiţerul şef executiv Luca de Meo, fără efect însă în privinţa deciziei ce era aşteptată de câteva luni în circuitul F1.
Renault a semnalat în comunicat că va crea o „unitate de monitorizare F1” cu scopul de a „menţine cunoştinţele şi îndeletnicirile angajaţilor vizavi de acest sport, precum şi rămâne în avangarda inovaţiei”, pe lângă celelalte proiecte cărora fabrica li se va dedica.
Angajaţilor afectaţi de decizia luată urmând a le fi oferite poziţii în noua structură, denumită Alpine Hypertech.
Echipa de F1 Alpine a specificat că „e o decizie luată la nivelul Grupului Renault şi de către managementul Alpine”.
Ingineria motorsport de la Viry redirecţionându-şi atenţia către programul Alpine dedicat World Endurance Championship, Formula E şi programele de raliu ale partenerilor Renault.