Șefie cumva ”pe persoană fizică”? Grigorescu și greaua moștenire la Comisia Județeană de Arbitri

Menționam duminică seară pe marginea finalei fazei județene Timiș a Cupei României și în ceea ce privește retragerea cu această ocazie a arbitrului Cătălin Botaș din activitatea competițională, iar dacă tot a fost adusă vorba despre arbitraj, care mereu alimentează și implică discuții în ”fotbalul lui 272-0”, o întrebare care se conturează pe seama indiciilor detectate în urma ultimului act de la Șag este dacă nu cumva șefia unei comisii fotbalistice ar putea fi percepută de unii din fenomen ca fiind ”pe persoană fizică”.

S-a consemnat așadar despre finala județeană a Cupei României, CSM Lugoj – CSU UVT Timișoara 4-1 (2-0), adnotarea fiind punctată prin prisma festivității de premiere a protagonistelor si a altor participanti la întâlnirea cu trofeul pe masă. Căci nu puteau trece neobservate, dat fiind conotațiile lor demne de urmașii lui Caragiale, ”picanteriile” demersului președintelui Comisiei Județene de Arbitri de a premia brigada de arbitri si observatorii delegati la finala de la Șag.

Nimic anormal până la momentul acordării unei distincții de merit sportiv arbitrului Cătălin Botaș, pentru care meciul de la Șag a reprezentat finalul carierei de arbitru. Nicolae Grigorescu a făcut precizarea că arbitrul Cătălin Botaș este “copilul lui de suflet”, din data de 14 iunie 2022 fiind proaspăt “uns” în funcția de vicepreședinte al Comisiei Județene de Arbitri, ca urmare a votului din Comitetul Executiv al AJF Timiș.

De-aici începe “șarada”, Nicolae Grigorescu intervenind cu precizarea că peste un an sau poate peste câțiva ani, Cătălin Botaș va fi următorul președinte al Comisiei Județene de Arbitri. Ori nu era absolut deloc cunoscut aspectul că un post de președinte al unei Comisii a FRF sau AJF poate fi pe “persoană fizică” și se transmite ca moștenire.

Iar asta pentru că președintele Comisiei Centrale a Arbitrilor respectiv al Comisiei Județene a Arbitrilor este nominalizat de Președintele FRF respectiv AJF si validat de Comitetul Executiv, care este reprezentantul Adunării Generale a cluburilor la nivel de Federație respectiv Asociație Județeană.  Mandatul preşedintelui CCA este egal cu mandatul preşedintelui FRF.

La fel cum a fost numit în funcție, președintele Comisiei de Arbitri poate fi revocat din funcție în orice moment, printr-o decizie a Comitetului Executiv, corpul de arbitri sau de observatori de arbitri neavând nici o competență în acest sens.

Net mai benefic și necesar fotbalului județean ar fi fost ca în toți acești ani CJA să acționeze eficient în sensul creșterii valorice și numerice a grupului arbitrilor, ani în care, din contră, acest segment s-a subțiat și devalorizat, grea moștenire pentru cel vizat întru preluarea ștafetei de către diriguitorul percepând Comisia ca fiind ”pe persoană fizică”, ceva de genul stat în stat. 

Listele privind loturile divizionare de arbitri (la nivel de Federație) și lista FIFA, cât și corpul de observatori de arbitri sunt prezentate spre aprobare președintelui FRF / AJF si Comitetului Executiv.

Arbitrii și observatorii de arbitri își desfășoară activitatea în competiții ce se desfășoară sub egida FRF/AJF, între formații ale cluburilor afiliate FRF respectiv AJF. și nu în competiții organizate de către arbitri. Căci aceste grupări plătesc către FRF respectiv AJF taxele anuale de înscriere și participare în competiție, precum și vizele anuale ale legitimării jucătorilor, transferurile și așa mai departe, și nicidecum Comisiei de Arbitri.

Arbitrii și observatorii de arbitri nu își aleg și nu își desemnează președintele sau succesorul acestuia după bunul lor plac, această atribuție revenind în totalitate președintelui FRF  respectiv AJF, care, indiferent de plaja de independență a Comisiei de Arbitri, răspunde în fața cluburilor pentru problemele de arbitraj, fie în Adunarea Generală, fie în Comitetul Executiv.

Totul este așadar cât se poate de limpede.

Iar pentru ca totul să fie cu atât mai clar, Comisia de Arbitri are libertatea de a-și organiza activitatea în următorul mod:

  1. Să clasifice arbitrii în cadrul loturilor, în baza analizelor întocmite de compartimentele de specialitate cu ocazia jocurilor arbitrate, si sa aprobe includerea acestora in loturi conform art. 80, alin.2-6;
  2. Să nominalizeze candidaţii pentru lista internaţională, care sunt eligibili pentru a oficia la jocuri international, in conformitate cu Regulamentele FIFA privind arbitrii;
  3. Să respecte metodele standard de arbitraj stabilite de FIFA, pentru a asigura o aplicare uniform a Legilor Jocului;
  4. Să utilizeze criterii uniforme de notare a arbitrilor, aşa cum sunt stabilite de FIFA şi de UEFA;
  5. Să alcătuiască lista cu observatori de arbitri (pentru fiecare Ligă în parte, la începutul sezonului competitional}, pe care o inainteaza Comitetului Executiv al FRF spre aprobare;
  6. Să elaboreze strategia activităţii de arbitraj din România şi să asigure implementarea acesteia;
  7. Să organizeze, coordoneze şi controleze întreaga activitate a arbitrilor de fotbal;
  8. Să aprobe programul de activitate al CCA pentru fiecare sezon competiţional;
  9. Să elaboreze şi să prezinte spre aprobare Comitetului Executiv al FRF Regulamentul de Organizare si Desfasurare a Activitatii Arbitrilor de Fotbal din Romania;
  10. Să aprobe programul anual al cursurilor de formare şi perfecţionare a arbitrilor, precum şi tematicile si continutul acestor cursuri;
  11. Să asigure delegarea arbitrilor şi a observatorilor de arbitri, prin compartimentele de specialitate, pentru competitiile oficiale/amicale organizate de FRF si LPF. Motivele pentru delegarea/nedelegarea arbitrilor/observatorilor de arbitri sunt confidentiale;
  12. Să delege, prin compartimentele de specialitate, arbitrii care să oficieze la jocuri de o categorie imediat superioara celei din care fac parte;
  13. Să evalueze prestaţiile arbitrilor delegaţi pe baza rapoartelor observatorilor şi a analizei făcute de compartimentele de specialitate si sa intocmeasca periodic situatii privind aprecierea activitatii desfasurate de arbitri;
  14. Înaintea începerii fiecărui campionat, CCA stabilește numărul de arbitri pentru fiecare lot în parte tinand cont de necesitati si de structura campionatelor nationale ale sezonului competitional urmator;
  15. CCA îşi rezervă dreptul, să retrogradeze pentru prestaţii necorespunzătoare, ori să excludă din activitatea de arbitraj oricare arbitru, daca acesta savarseste acte grave de indiscipline, cu respectarea prevederilor din prezentul regulament;
  16. Să aprobe listele nominale cu arbitri la cele 3 ligi, pentru fiecare ediţie a campionatelor nationale, inainte de inceperea acestora si sa o prezinte spre informare presedintelui FRF si Comitetului Executiv;
  17. Să stabilească lista nominală a arbitrilor internaţionali, corespunzător cerințelor FIFA şi să o prezinte spre aprobare Presedintelui FRF sis pre informare Comitetului Executiv;
  18. Să stabilească lista nominală a observatorilor internaţionali pentru arbitri, care urmează să fie transmisa la FIFA/UEFA, si sa o prezinte spre aprobare Presedintelui FRF si spre informare Comitetului Executiv al FRF;
  19. Să propună cuantumul anual al taxelor, cotizaţiilor şi vizelor pentru arbitri şi observatori de arbitri, care se aproba de Comitetul Executiv al FRF, pentru loturile nationale. Pentru loturile judetene de arbitri, cuantumul anual al taxelor, cotizatiilor si vizelor pentru arbitri si observatorii de arbitri este propus de CJA/CMA si se aproba de AJF/AMFB;
  20. Prin instanţele jurisdicţionale de fond şi de recurs, să aplice sancţiuni arbitrilor care au săvârşit abateri disciplinare;
  21. Să aprobe premierea sau recompensarea arbitrilor care au avut prestaţii deosebite;
  22. Direct sau prin intermediul Direcţiei Relaţii Internaţionale a FRF/Departamentul de Arbitraj, să asigure contactul cu FIFA/UEFA, cu Confederatiile continentale, precum si cu comisiile de arbitri din cadrul altor asociatii nationale;
  23. Să colaboreze cu CJA/CMA, asigurând legătura funcţională cu acestea, cu scopul aplicării unei conceptii unitare in domeniul arbitrajului;
  24. Să asigure traducerea oficială şi distribuirea „Legilor Jocului”, precum şi a circularelor sau altor documente transmise de FIFA si UEFA;
  25. Să prezinte raport de activitate în faţa Comitetului Executiv al FRF.

Practic, tot ceea ce vizează FRF și CCA se transpune în practică la nivel de AJF și CJA.

Iar în lumina tuturor acestor stipulări fără echivoc, ”picanteriile” care au condimentat acest festivism mereu cât se poate de ieftin, exersat și la Șag – iar și altele ar fi de semnalat, dar pur și simplu nu mai contează în deșertăciunea ”fotbalului lui 272-0”, nasc întrebări cât se poate de firești și logice. 

Totul însă se explică de la sine prin însăși starea de fapt la zi și fără precedent a ”fotbalului lui 272-0”. Caragiale în tot și în toate.  

Acest articol a fost publicat în Divizia D Timiş, Fotbal, Judeţ și etichetat cu , , , , . Salvează legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


trei × = 6

 


Ultimele articole din categoria Divizia D Timiş: